Op 7 januari 2022 nemen we afscheid van het Digitale Paspoort (DP). Je weet dat het DP binnen de verzekeringswereld wordt gebruikt om je te identificeren. Je komt onder andere er mee binnen op de extranetten van verzekeraars en het postbussysteem van Solera en Aplaza.
Solera
Vanaf 1 december 2021 kan je je DP niet meer gebruiken voor het ophalen van je ADN-berichten. De deadline was 1 oktober, toen 1 november, dit is twee keer een maand verzet omdat nog niet alle kantoren een Bedrijfscertificaat hebben. Zonder certificaat kan je écht geen berichten ophalen en dus ook niet meer werken…
Aplaza
Voor het ophalen van documenten via Aplaza kan je het DP gebruiken tót 7 januari 2022.
Vraag zo snel mogelijk een certificaat aan om er zeker van te zijn dat je op tijd bent!
Het verschil tussen een DP en een Bedrijfscertificaat: een DP is persoonlijk, bij Uitgever staat Digidentity en bij Naam sta jijzelf. Een Bedrijfscertificaat is zakelijk, bij Uitgever staat TPP Services en Naam staat jouw kantoor. Een Bedrijfscertificaat herken je als volgt, zie de blauwgekleurde regel bij onderstaand voorbeeld:
Zie je dit niet staan en weet je niet of je een Bedrijfscertificaat hebt? Dat kunnen wij helaas niet voor je controleren. Hiervoor kan je contact opnemen met Solera via 088-6006400, menukeuze 3.
Tot slot koppelen!
Na het installeren dient het Bedrijfscertificaat gekoppeld te worden aan de maatschappijen:
Vanaf januari 2022 kan bij een groot aantal aanbieders alleen nog worden ingelogd met eHerkenning. Informatie over eHerkenning en het Digitale Paspoort vind je op de site van Digidentity.
Let op: eHerkenning en een Bedrijfscertificaat zijn twee verschillende dingen!
Aplaza is het koppelplatform waarmee verzekeraars, tussenpersonen, banken, schade-experts, etc. met elkaar kunnen communiceren. Vooral het leveren van documenten (polissen, aanhangsels, boekingsnotas, etc.) van verzekeraars aan het intermediair levert een enorme kostenbesparing op. Maar ook het online aanvragen van offertes en verzekeringen gaat een stuk eenvoudiger doordat gegevens nog maar één keer moeten worden ingevoerd. De koppeling met Aplaza en Assistent is gratis.
Met ADN kunnen berichten worden ontvangen waarin verzekeraars de prolongaties en maandelijkse mutaties aanleveren. Het polisbestand wordt vervolgens volledig automatisch door Assistent bijgewerkt. Tijdrovende prolongaties horen daardoor tot het verleden en het grootste voordeel is dat jullie portefeuille in Assistent altijd up to date is. ADN gaat via Solera en hier heb je naast de module ADN bij Assistent een overeenkomst met Solera voor nodig (zij bieden verschillende opties aan). Goed om te weten: werken met ADN/Solera is niet gratis!
Meer weten? ADN-specialisten van links naar rechts: Amadeus, Erwin, Marvin, Romy, Freek en Rodney – bel ons! 076-5493750